31 август 1921 г. Българските авиатори Асен Йорданов и Александър Стоянов, заснети пред българското посолство в Съединените американски щати.
Пристигат в САЩ финансирани от правителството на А. Стамболийски, за да участват в международния конкурс за околосветско пътешествие със самолет, организиран от Aero Club of America (Американски авиоклуб), за обиколка на Земята с аероплан, като наградата е 1 млн. долара за пилота, който пръв измине разстоянието от 33 546 км за не повече от 100 дни.
За набиране на необходимите средства те се обръщат към правителството и молбата им е удовлетворена лично от министър-председателя Александър Стамболийски. В нея Асен Йорданов пише: “...Светът ще види, понеже този конкурс е велико дело и на човешката култура, че българският народ чрез своя мощен дух с достойнство ще се бори в тази област с всички, признати за цивилизовани, народи. Ще се явим пред всички краища на света и там ще разнесем българското име.” Впоследствие конкурсът е отменен защото българските летци са единствените кандидати.
Стоянов се завръща в България, а
А.Йорданов получава разрешение от България да остане в САЩ.
Асен Йорданов успешно се включва с разработки за конструкторските екипи на водещите в световното самолетостроене “Боинг”, “Локхийд” и “Дъглас”.
Името му става известно с поканата на знаменития изобретател Томас Едисон да разменят виждания за разработката на вертолети и за разработка на електронни устройства, позволяващи да се лети в мъгла – прототипи на съвременните радари.
Конструира първия в света многоцелев самолет “Дъглас ДС-3”, който е един от най-добрите граждански самолети през 30-те години. Забележително е и участието му в разработването на прочулите се през Втората световна война модели на “Боинг” - “Б-17”, “Б-29 Супер-Фортрес” и “Лайтинг П-38”.
Почетен гражданин на Ню Йорк.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.