събота, 9 декември 2023 г.

Български художник,живописец, сценограф, график, художествен критик и театрален деец

 На 9 декември 1835 година, в Свищов е роден Николай Павлович  (1835-1894) – български художник,живописец, сценограф, график, художествен критик и театрален деец.

Син е на видния възрожденски деец Христаки Павлович (1804-1848) – голям български книжовник, просветител и издател, който остава в историята ни като един от големите просветни дейци на българското Възраждане, и брат на лекаря Димитър Павлович. 

Макар и останал сирак на 13-годишна възраст, благодарение на баща си, Павлович осъзнава смисъла и цената на историческата памет, което се превръща и в основна тема на неговото творчество. Близките му роднини, при които живее след смъртта на баща си, го насочват да се занимава с търговия, но артистичната душа на Павлович бързо му припомня, че това не е неговият житейски път. 


 Художникът се обучава в престижни академии във Виена и Мюнхен, като получава финансовата подкрепа на знатни българи, включително д-р Петър Берон. Въпреки че прекарва известно време далеч от дома, Павлович никога не остава чужд на българската кауза. През 1860г. той е поканен в Белград от българския революционер Георги С. Раковски по повод създаването на илюстрации за изданието „Няколко речи за Асен І, великия цар български и сина му Асен ІІ”. От есента на 1860г. до късната пролет на 1861г. художникът живее в Одеса, където разпространява сред българското население първите си исторически литографии.

 Първоначалното си образование завършва във взаимното училище на баща си в Свищов. Като дете получава увреждане на лявото око и до края на живота си работи сама с дясното. През 1852 г. с помощта на свои заможни роднини заминава за Виена, за да се обучава в литографско ателие. През есента на същата година се записва да следва във Виенската художествена академия. Учи там до края на учебната 1854/1855 г. Зимният семестър на 1856 г. е началото на обучението му в Художествената академия в Мюнхен. Записва т.нар. „античен клас“ при Йохан Георг Хилтеншпергер (1806-1890). Учи техника на живописта в класа на Херман Аншюц (1805-1880) до август 1858 г. По време на следването се ражда интереса му към историческата живопис, под влияние на Карл фон Пилоти и Петер фон Корнелиус. Пътува в Европа. Запознава се с колекциите на музеите в Дрезден, Прага. Важно моделиращо значение за творчеството му имат патетично-романтичните тенденции в живописта на германските живописци.


През 1860 г. Павлович създава първите в историята на българското изкуство литографии на историческа тематика, които в условията на създаването им в Османската империя и след това в младата българска държава имат изключително важна просветителска, патриотична и възпитателна роля. По време на пътувания до Одеса, Белград, Цариград създава серии алегорични сюжети, отразяващи важни моменти от средновековната и съвременна българска история, за които той сам издирва и събира богат изворов материал.


Николай Павлович  пръв сред българската интелигенция (през 1861 г.) предлага идеята за създаване на учебно заведение по изкуствата в българските земи. През 1861 г. Павлович се завръща в България и работи последователно в Трявна, Търново, Русе, Стара Загора и Свищов. През 1867 г. той публикува и първия документ – Програма за създаване и устройство на „Заведение за живопис“. Като модел за написване на програмата използва системата на обучение в академиите в Мюнхен и Виена. След установяването си в София работи като училищен инспектор и чрез изкуството продължава просветителската си дейност. Заедно с историческите композиции твори в областта на църковната стенопис и иконопис, в които под влияние на западноевропейската живопис внася обновление. Голяма част от неговите идеи изпреварват времето и остават неразбрани. Павлович е първият български художник с академично образование. Той  иска да реформира изкуството в българските земи. Рисува икони и портрети. Изпълнява поръчки за украса на църкви и изработва иконостаси. Той прави голяма крачка от традиционната религиозна живопис към светското изкуство, с неговите реалистични принципи на изобразяване. Родоначалник е на историческия жанр в българската живопис. Изключителен патриот и родолюбец, с прогресивното си мислене, Павлович изпреварва времето си. Той превръща изкуството си в част от процеса на духовно израстване на българската нация през втората половина на деветнадесети век.


 


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.