Из спомените на българския възрожденец Арсени Костенцев, където споменава Стефан Веркович (Беркович по тогвашному).
За тези, които не знаят, защото не ни даваха да знаем, Веркович е от босненско-хърватски произход, получава за времето си много солидно образование във францисканско католическо училище и после във францискански манастир и учи богословие в епископския лицей в Загреб. Но го тегли не духовенството, а науката.
Първоначално е обзет от идеята за обединяване на южните славяни и е привърженик на тезата, че южните славяни са потомци на траките и илирите. Вероятно затова се съгласява да постъпи на тайна служба при сръбското правителство, което го използва за някои тайни мисии, вкл. събиране на старинни монети, антики и древни ръкописи.
Сърбите, които са заети да фалшифицират историята на Македония, но се разправят с гръцките фалшификатори за нея, пратили Веркович да събира доказателства, че македонците не са гърци, а славяни, сиреч "прави сърби".
Хубаво, ама Веркович, съвестен учен, отива да събира песни, фолклор и пр. и разбирайки, че македонците не са нито сърби, нито гърци, а българи, зарязва добре платената си сръбска служба и постъпва по съвест.
През 1860 излиза неговият сборник "Народни песни на македонските българи", един от най-ценните приноси в българската фолклористика.
Веркович е запленен от българите, от тяхната патриархална почтеност и от тяхната добре съхранена устна песенна традиция и става пламенен българофил.
През 1874 той издава Веда Словена, в който сборник се намират песни, събрани в Родопите от българския учител от Неврокопско Гологанов.
В тези песни са открити много древни мотиви отпреди християнизацията на Балканите, разказва се и за преселването на Аспаруховите българи, за Орфей, езически богове като Сива, Вишну, Огне-бог и т.н.
Интересното е, че източникът на песните са помаци, българите мюсюлмани, които поради изолирания си начин на живот, са съхранили не само старинния си български език, но и много от старинните български песни.
Сборникът прави сензация и отначало е приет много радушно в цяла Европа.
Но... започва едно френски спор между двама френски учени дали сборникът съдържа автентични песни или те са измислени от Гологанов. Но Гологанов , ако ги е измислил, трябва да е гений по-голям от Шекспир - защото разнообразието от мотиви, стил и съдържание опровергава тази теория.
За жалост Иречек се присъединява към мнението на скептичния френски учен, а поради авторитета си, увлича след себе си и наши учени.
Спорът се задълбочава и прави впечатление, че кабинетните учени, които никога не са работили на терен, оспорват автентичността на песните, а тези учени, които са работили на терен и сами са записвали песни, твърдят, че песните са автентични.
Веркович, който има имената на хората, които са изпели песните пред Гологанов в Родопите, предлага да идат на място и да ги питат. Всуе.
Отчаян, Веркович заминава през 1877 да търси подкрепа в Русия. Милият човек!
Там той успява с големи мъки да издаде втория том на Веда Словена през 1881, но посрещнат радушно първоначално, много скоро руската политика прави завой.
В Русия Веркович го разоряват и ограбват, изкупуват на безценица цялата му сбирка от антични монети. Толкова е беден, че не може да събере пари да се прибере в България. И едва през 1891 успява да се върне.
Стамболов предлага да му се изплаща пенсия заради големите му заслуги към България и Народното събрание му отпуска доживотна пенсия.
Отчаян от нарасналото недоверие към Веда Словена, Веркович предприема пътуване в Родопите и стига до Батак и Чепино, за да докаже автентичността на родопските старинни песни. Но за жалост, старците, които са ги пели пред Гологанов, вече са измрели - минали са над 20 и кусур години!
Отчаяният Веркович умира на 74 годишна възраст.
Има чудно хубав и изключително прецизен от документална гледна точка филм за Веркович и Веда Словена - "Загадката Веда Словена" по сценарий на поета и ерудита Борис Христов. Режисьор е Анри Кулев.
Бях на прожекцията му в Нов български университет преди години.
Пратила съм го в Конгресната библиотека на САЩ във Вашингтон да се съхранява за вечни времена.
Все един ден, истината ще възтържествува.
А ето и откъса от спомените на участника в църковните борби през Възраждането Арсени Костенцев, за който откъс стана дума:
"Бяхме събрани в дома на господина С. Беркович (сега го наричат Веркович, а тогава всички учители, търговци от България, Тракия и Македония, които дохождаха в Серес на панаир, всички го викаха Беркович), Димитър Бисеров [30] от Дупница, учител в Джумая, Христо Алексиев от Джумая, учител в Радовиш, и аз.
Поканил ни бе на негови разноски да отидеме в Серес през време на панаира, който ставаше през велики пости. Бяхме му занесли всеки един по няколко песни. Особено му привлече вниманието следната песен:
Стояне, сину Стояне,
Еле те майка учеше,
Турчин побратим не хващай,
Турци са хитри, разумни,
Турци с кола зайци ловят, и пр.
Тази песен го предизвика да ни разправи следната истинска случка:
В Серската каза преди две години върлувал един прочут разбойник-турчин, от когото треперели и турци, и християни и много поплаки против него били изпращани до Цариград и Солун. Турското правителство, за да го залови, взема седем-осем селски коли с волове. Загражда ги с килими от четирите страни. Във всяка една кола туря по три-четири заптиета, добре въоръжени, но ги облича в ханъмски фереджи и яшмаци, а на врата им окачва по две-три низи пендари и на всяка кола оставя по едно заптие в прости дрехи без оръжие. Два чифта тъпани и свирки ги водят напред като сватбари тъкмо към ония места, дето по събрани наскоро сведения се навъртали напоследък разбойниците. И тъй с дамба-лумба се запътват тези коли. Разбойниците излизат из една кория и извикват:
– Стойте там и да не мръдне някой, че всички ще бъдете избити!
Заптиетата из вътрешността на колите почнали с преправени гласове да плачат и да се молят, а пък арабаджиите с кръстосани ръце на гърди отиват към разбойниците, молят ги и им обещават в името на бога и Мохамеда, че всички нанизи и жълтини ще им се дадат и всичко каквото обичат да вземат, само оръжието настрана да оставят, за да не изплашат децата, и да не би да стане някоя ата, че имало и бременни ханъми.
Разбойниците послушали, оставили си оръжието и се приближили.
Арабаджиите извикват след туй:
– Ханъмлар, всяка една герданите да хвърли вън от колата.
Това веднага направили, но щом се спуснали разбойниците по жълтиците, дала се команда, всички наскачат от колите. Арабаджиите грабват разбойническото оръжие и залавят всички разбойници, връзват ги с въжета и ги докарват в Серес с тъпани и свирки, и целият град излязъл да гледа сеир. – завърши господин Беркович.
А благ и гостолюбив беше този Беркович: българин да отидеше в Серес и да не отидеше при него или той да видеше българин и да го не заведе у дома си, не беше възможно. "
PS Ето и линк към филма на Борис Христов и Анри Кулев:
https://m.youtube.com/watch?feature=shared&fbclid=IwAR1mAcXUgKLvVZQ6f8bSLQ9lqYTj8e3bPso0fHi8rGI3MREcqbs7vHJUWPE&v=c9gJQ0DG_sA
чрез Даниела Горчева
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.