ОЩЕ ЕДИН ПЪТ ЗА СВЕТЦИТЕ-ВОИНИ
В контекста на едно интервю
***
Действително княжуването на Александър Невски не е за похвала. Той извършва много грехове.
Обаче ги осъзнава и се разкайва за тях и като абдикира, постъпва в манастир, където смирено измолва от Бога прошка и дори се сподобява с Божията благодат. Затова впоследствие Църквата го прославя в лика на светиите като пример на покаяние - с името монах Алексий. На оригиналните икони е изобразен в черно монашеско облекло.
И едва впоследствие, повече от 200 години след канонизацията му, цар Петър Велики решава да направи от него идол на имперското великодържавие. По заповед на Великия реформатор преп.Алексей е "облечен" в рицарски доспехи, а одиозната му биография е преправена на житие. И вече не подвига на покаянието е това, което го прави свят, а политическите му дела! От които той самият се срамува и затова постъпва в манастир.
Типичен пример за намеса на светската власт в църковните дела с цел да се използва религията за нуждите на имперската идеология.
Новото "житие" на преименувания обратно на Александър светец (а нали монашеството беше неотменимо!) е подигравка с Евангелието и пълно отрицание на духовно-аскетичните принципи.
Защото святост се придобива само по пътя на изпълнение на Евангелските заповеди и посредством духовната аскеза, и в никой случай чрез победоносни войни и "правилна" външна политика!
"...защото каква полза за човека, ако придобие цял свят, а повреди на душата си?" (Мат.16:26)
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.